Skip to main content

STX Group is een toonaangevend handelaar in milieugoederen en aanbieder van klimaatoplossingen voor bedrijven. Het bedrijf is begin 2024 verhuisd naar Crossover in Amsterdam. Voor het nieuwe kantoor wilde STX Group een vitaal horecaconcept laten ontwikkelen. CONTRAST begeleidde dit ontwerpproces en contracteerde ook de nieuwe horecapartner. Anna Casemier, managing partner bij CONTRAST: ‘Het nieuwe concept straalt verbinding, energie en ambitie uit. Dat past naadloos bij de wensen en verwachtingen van de gebruikers.’

Crossover ligt in de Kop Zuidas en staat voor een spannende mix van wonen, werken en voorzieningen. Het gebouw is een BREEAM Outstanding en WELL Core gecertificeerd gebouw. Dat betekent dat het gebouw aan de hoogste eisen van duurzaamheid voldoet. Het gebouw heeft gezondheid en well being als leidende kenmerken. Dat sluit aan bij wat STX Group wil voor haar medewerkers: een werkplek waar mensen zich gezond en prettig voelen. De vraag om een aantrekkelijk, divers en gezond horecaconcept sluit hierbij aan.

Co-creatie

CONTRAST heeft deze vraag concreet uitgewerkt door te beginnen met een enquête onder de medewerkers. Linda Kroeze, hospitality consultant bij CONTRAST: ‘In de conceptfase is het belangrijk om grip op de gast te krijgen: wie maken gebruik van het kantoor en welke behoeften zijn er bij deze groep? De uitkomst van de enquête gaf ons hier op hoofdlijnen zicht op. In co-creatie sessies hebben we deze hoofdlijnen samen met de medewerkers verder uitgewerkt. In deze sessies kwamen vitaliteit en inclusiviteit als belangrijke thema’s naar voren. Daarnaast werd duurzaamheid als harde eis genoemd.’ 

Vibrant, vital & flirty

Uit de enquête kwamen de volgende conceptelementen naar voren ‘a vibrant, vital and flirty F&B concept that makes you feel healthy good’. Dit is concreet vertaald in deze wensen:

  • diverse koffiehubs (pantries) waar hoge kwaliteit koffie, verse thee en gezonde tussendoortjes de hele dag gratis verkrijgbaar is;
  • een all-day bar met barista voor diverse soorten luxe koffie, tegen gereduceerd tarief, gecombineerd met een klein grab-and-go assortiment voor een snelle lunch of opkikkertje in de middag;
  • een representatief restaurant in het hart van het kantoor, waar tussen de middag internationale gerechten als gezonde, voedzame maaltijd worden geserveerd en op andere momenten faciliteiten en services voor meetings en events beschikbaar zijn.

Footprint

Maarten van Hussen, hospitality consultant bij CONTRAST heeft de concept- en ontwerpfase begeleid. ‘Wij hebben in aansluiting bij de wensen van de medewerkers, de keuken- en barfaciliteiten ontworpen. De keuken is een zogenoemde showkeuken. Dat betekent dat de keuken alleen wordt gebruikt voor de afbereiding van aangeleverd voedsel dat in een dark kitchen is bereid. Voor het keukenontwerp zijn ambitieuze eisen gesteld waar het gaat om energiebesparing en CO2-reductie. Deze eisen hebben te maken met het BREAAM Outstanding certificaat. CONTRAST heeft gekozen voor energiezuinige apparatuur met een kleine footprint en koelingen voorzien van natuurlijke koelgassen met een laag Global Warming Potential (GWP).’

Join Program

Voor het contracteren van een horecapartner is een programma van eisen opgesteld op basis van de drivers die door de medewerkers zelf zijn benoemd: perform, connect, discover, vitalize, share en mood food. Linda Kroeze begeleidde de tender. ‘We hebben specifiek gevraagd hoe de nieuwe bedrijfshorecaondernemer gezonde en duurzame voeding voor verschillende nationaliteiten denkt te implementeren, ervoor zorgt dat authentieke warme gerechten worden geserveerd en de gasttevredenheid waarborgt. Ook de service bij representatieve meetings en events hebben we expliciet uitgevraagd. Onderdeel van het tenderproces was een tasting waar stakeholders een voorbeeldmenu mochten proeven. Uiteindelijk is Join Program als winnaar uit de aanbesteding gekomen. Zij serveren eten & drinken dat gezond is voor de mens én de wereld. Dat past heel goed bij wat de STX Group wil. Om gasten optimaal te informeren en verspilling te voorkomen, werkt Join Program met een app waarin gasten hun eten vooraf reserveren. Dat sluit heel goed bij het jonge publiek van STX Group.’

Samenwerkingspartners

José van Kruistum, senior office manager bij de STX Group: ‘CONTRAST heeft het hele traject van conceptontwikkeling en ontwerp tot en met de tender en contractering uitstekend begeleid. Daarmee zijn we echt ontzorgd. Hun co-creatieprogramma sprak mij ook enorm aan: steeds zijn de belangrijkste spelers bevraagd op hun wensen en verwachtingen, zodat we zeker wisten dat er draagvlak zou zijn voor het eindresultaat. Join Program is vanaf januari bij ons gestart. CONTRAST begeleidt ons nog een aantal maanden als samenwerkingspartners, onder meer door ons te helpen de KPI’s en meetmethodiek vast te stellen en het groeiplan per KPI voor de komende jaren te bepalen. Een transparante, duurzame samenwerking is hierbij het uitgangspunt.’ 

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?