Van 13 tot en met 16 januari is de Horecava in RAI Amsterdam. Foundingpartners CONTRAST en Nordcap zijn daar dit jaar voor de tiende keer present met het TrendLAB, de plek waar professionals trends en ideeën delen, de revolutie begint en de toekomst vorm krijgt. Value Creation is een van de vier thema’s van het hoofdthema FoodFLEX.
Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘Value creation is één van de driving forces in de foodservice branche, omdat we zien dat een continue focus op waardecreatie nodig is om relevant te blijven voor de kritische consument. Kortgezegd: wie niet kiest, verliest. En dan gaat het om kiezen voor assortiment, service en sfeer die optimaal aansluiten bij de specifieke behoefte van de doelgroep. Dus geen standaardoplossing ontwikkelen, maar koersen op unieke gastervaringen. Daarmee ben je van toegevoegde waarde.’
Geen luxe, maar noodzaak
Veel horecaondernemers gaan uit van hun eigen kracht, van wat zij leuk vinden of goed kunnen. De basis van value creation begint echter bij de buitenwereld, bij de gast en de markt. Wie is je doelgroep, welke leefstijl en behoefte is kenmerkend voor deze groep? Hoe kijken zij naar jouw bedrijf? Welke trends bieden kansen voor jouw bedrijf? Door deze input te combineren met jouw sterke kanten, kom je tot waardecreatie. Dat is geen luxe, maar noodzaak in een sterk concurrerende markt.
Bonduelle en Pizza Academy
In het TrendLAB maak je kennis met bedrijven die ‘kleur bekennen’ en een onderscheidend concept hebben ontwikkeld. Bonduelle inspireert met gepersonaliseerde gerechten waarin peulvruchten en groenten een smaakvolle hoofdrol spelen. Berry Hoosemans: “Met gepersonaliseerde hapjes tonen we hoe onze producten, binnen de 12u na de oogst verwerkt, de smaak en kwaliteit van vers combineren met ultiem gemak in de keuken. Kom jij de test doen en kom onze gerechten proeven?” De Pizza Academy is een ander voorbeeld van optimale afstemming op de behoeften van de gast: het guilty pleasure product pizza maar dan ook nog gezond! Een verfijnde smaak en een traditioneel bereidingsproces met natuurlijke ingrediënten zoals ambachtelijk meel en zuurdesem (weg van 00-bloem). De kant en klare pizzabodems worden inmiddels al geleverd aan zorg- en onderwijsinstellingen en bedrijfsrestaurants.
Merkdesign
Om je bedrijf als merk in de markt te zetten, heb je een sterk merkverhaal en merkdesign nodig: be good and tell it! Tom Rikkers van studio JDV: ‘Wij zijn een designbureau gespecialiseerd in het tot leven brengen van merken en commerciële ruimtes. Wij werken mee aan het TrendLAB door het hoofdthema en de subthema’s tot leven te brengen in een flexibele, interactieve stand. We proberen dit altijd experimenteel, vernieuwend en met gevoel voor humor te doen.’ In het kader van merkontwikkeling is het een trend om zichtbaar en herkenbaar te zijn op één product. Door daarmee viral te gaan op socials, genereer je traffic naar je bedrijf en krijgen als vanzelf ook je andere producten een podium.
Grovero en Baxter Storey
Grovero laat op het TrendLAB zien hoe je een revolutie teweegbrengt in de stadslandbouw met MiniGro, een slimme microkruidentuin voor binnen. Deze minikas met verlichting versnelt de groei, past in elke ruimte en wordt via een app beheerd. De chef of barman opent de kruidentuin, knipt verse kruiden of cresses voor op elk gerecht of cocktail. Ook BaxterStorey is aanwezig op het TrendLAB als foodservicepartner die gespecialiseerd is in innovatieve oplossingen voor bedrijfscatering. Op TrendLAB laten ze hun passie zien voor het creëren van bijzondere eetervaringen met gedurfde smaken, seizoensproducten en duurzame keuzes. Van pulled jackfruit tot kleverige tempeh bao buns. Om hun dynamische benadering van koken te benadrukken, worden de gerechten elke dag door een andere chef-kok bereid, zodat zij er een eigen creatieve draai aan kunnen geven. Dit bedrijf laat op het TrendLAB zien dat het gaat om écht lekker eten, wat ook nog eens gezond, lokaal en duurzaam is.