Skip to main content

Van 13 tot en met 16 januari is de Horecava in RAI Amsterdam. Founding partners CONTRAST en Nordcap zijn dit jaar voor de tiende keer present met het TrendLAB, de plek waar professionals trends en ideeën delen, de revolutie begint en de toekomst vorm krijgt. Dit jaar staat FoodFLEX centraal. Daarbij is Smart Places een van de vier thema’s.

Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘In de hospitality branche staat gastvrijheid bovenaan. Daarbij wordt technologie vaak wat in twijfel getrokken, omdat gastvrijheid gaat over menselijke aandacht. Toch? Gelukkig laten nieuwe trends zien dat technologie van toegevoegde waarde kan zijn om werk- en verblijfsplekken 24/7 relevant te maken, processen te verbeteren, energieverbruik te optimaliseren, comfort te verhogen en het welzijn van gasten en medewerkers te verbeteren. In het TrendLAB delen ondernemers kennis en inspiratie en beleef je wat allemaal mogelijk is.’  

Efficiënter en effectiever 
Bij nieuwe technologieën denken we bijvoorbeeld aan Augmented Reality (daarbij wordt een virtuele 3D-laag aan de echte wereld toegevoegd) en Virtual Reality (daarbij ervaar je een volledige 3D-wereld via een VR-bril), maar ook aan smart devices, geofencing en robotica. Al deze toepassingen bieden nieuwe handvatten en mogelijkheden om de gast efficiënter en effectiever te kunnen bedienen en leiden tot nieuwe service – en businessmodellen en nieuwe markten. Met als resultaat: hogere gasttevredenheid, bijvoorbeeld omdat je op basis van data flexibel kunt inspelen op wensen en verwachtingen of omdat een deel van het werkproces door robots kan worden overgenomen waardoor personeel meer tijd en aandacht heeft voor de gast.   

SMART service contract
Horeca is een specialisatie, een vak op zich. Voor organisaties waarbij horeca niet de hoofdactiviteit is zoals sport, leisure, zorg, cultuur zijn er vele uitdagingen: gastvrij personeel met de juiste kennis, een slim en passend assortiment voor alle momenten van de dag, de juiste apparatuur, efficiëntie in werkprocessen en goede marketing & communicatie.  Een inspirerend voorbeeld is het nieuwe full-servicemodel van Bakerstreet. Zij ontzorgen de opdrachtgever en optimaliseren het concept en de bedrijfsvoering. Het personeel, concept en assortiment blijft van de opdrachtgever waardoor continuïteit en de ‘eigen smaak’ van de opdrachtgever wordt behouden. Bakerstreet zorgt voor training, aansturing, opleiding van personeel en, door slim gebruik van data en technologie, zorgen zij voor optimalisatie van werkprocessen en assortiment en het maximaliseren van omzet en marge. 

Slimme toepassingen
De self service kassa van Qommit is ook een best practice van slimme technologie. De intelligente kassa maakt gebruik van de nieuwste artificial intelligence en deep learning technieken en herkent elk product zonder dat het gescand hoeft te worden. Dit gaat razend snel en zonder tussenkomst van medewerkers, waardoor er geen vertraging is bij het afrekenen op self service locaties. Ook TastyLockers biedt 24/7 service met slimme technologie. Daarbij gaat het om een versbox (Fresh Delivery Box) met verschillende compartimenten, die wordt gekoppeld aan een website of webshop. Klanten plaatsen online een bestelling van bijvoorbeeld een vers bereide maaltijd of drankje. Vervolgens ontvangen ze een unieke code die toegang geeft tot het juiste vak in de versbox. De versbox biedt de oplossing voor afhaalbestellingen bij onder andere hotels, foodspecialiteitenwinkels en andere aanbieders van maaltijden en catering.  

Hogere eisen, strengere normen 
De Switch van Nordcap is een flinke verbetering in het grab-and-go segment: de vitrine kan 24/7 inspelen op de temperatuur van de producten die de gast wil hebben. Heel handig is ook de slimme keukenapparatuur van Nordcap die op afstand te bedienen is en zelfsturend werkt als het gaat om duurzaamheid, hygiëne en onderhoud. Joshua Winnen is mede-eigenaar en commercieel directeur bij NordCap Nederland. ‘Wij zijn expert op het gebied van koel-, spoel- en warmtetechniek. Wij zien de hogere eisen en strengere normen op het gebied van hygiëne, service, digitalisering, duurzaamheid, ontwerp en personalisatie. Daar spelen we met nieuwe technologieën op in. Zo maken we koelwerkbanken die maximaal gedigitaliseerd en geconnected zijn. Met als resultaat onder meer 30% minder energieverbruik. In het TrendLAB delen we graag onze kennis en ervaring. We zien uit naar je komst.’   

 Het TrendLAB staat in het teken van FoodFLEX en gaat in op vier thema’s: Planet Proof, Smart Places, Value Creation en People First. Ben je al nieuwsgierig? Kijk dan op horecava.nl voor meer informatie. Vragen kun je mailen naar chelsea@contrastcompany.nl

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?