Diergaarde Blijdorp, de oudste dierentuin van Nederland, ontvangt maar liefst 1,5 miljoen bezoekers per jaar. De Rotterdamse dierentuin is ambitieus en wil de komende jaren nog meer bezoekers inspireren om de natuur te beschermen. Daarbij past duurzame schoonmaakdienstverlening en een ultieme gastbeleving. Met begeleiding van CONTRAST Facility + Hospitality is hiervoor een tender uitgezet. Deze zomer kreeg EW Facility Service uit Arnhem de opdracht gegund. Van harte gefeliciteerd!
Matthijs Bergers, facility consultant bij CONTRAST kijkt tevreden terug. ‘Als projectleider ben ik begonnen met brainstormsessies om de behoefte zo concreet mogelijk in kaart te brengen. Blijdorp wil een schone, veilige en aantrekkelijke omgeving zijn voor medewerkers, bezoekers en dieren. Dat stelt hoge eisen aan de schoonmaakdienstverlening. Met daarbij de vraag: waar zit de plus als het gaat om duurzaamheid en gastbeleving? De brainstormsessies hebben helder zicht gegeven op wat prioriteit heeft en waar zorgpunten zitten.’
Wat heeft prioriteit?
In de brainstormsessies zijn diverse thema’s als prioriteit benoemd, waaronder een optimale kwaliteitsbeleving gedurende de hele klantreis, effectieve monitoring van doelrealisatie (KPI monitor) en focus op continu verbeteren van de samenwerking en het resultaat. Ook collegiale samenwerking met de medewerkers en de andere facilitaire dienstverleners van Blijdorp is een belangrijk thema. Verder hecht Blijdorp veel waarde aan flexibiliteit, ondernemerschap, kostenbewustzijn en initiatief. Concreet gaat het daarbij bijvoorbeeld om makkelijk kunnen opschalen bij seizoensdrukte of evenementen en kunnen denken in innovatieve oplossingen.
Strategie bepalen
Op basis van de uitkomsten van de brainstormsessies is de strategie voor de tender bepaald. Stef den Boer, facility consultant bij CONTRAST: ‘Door goed te luisteren en door te vragen, kregen we helder zicht op wat Blijdorp echt belangrijk vindt. Op basis daarvan hebben we een strategie bepaald die de markt in staat stelt om met een marktconform contract te voldoen aan de wensen en verwachtingen van Blijdorp. Daarbij hebben wij een marktconforme voorcalculatie gemaakt, waardoor Blijdorp voorafgaand aan de tender al een indicatie had van de te verwachten kosten. Als expert hebben wij veel kennis van de schoonmaakoperatie. In combinatie met gedegen kennis van de markt, kunnen wij een heel betrouwbare kostenprognose doen.’
Vertrouwen in de uitkomst
Op basis van de strategie heeft CONTRAST de benodigde documenten opgesteld en de tender gepubliceerd, waarna ook de beoordeling van de inschrijvers is begeleid. EW Facility Service uit Arnhem heeft opdracht gegund gekregen. Zij hebben een contract voor vier jaar gekregen (met maximaal vier keer een optiejaar verlenging) voor schoonmaakonderhoud gedurende 365 dagen per jaar, glasbewassing en levering van sanitaire supplies. Bianca Groenendijk, teamleider Facilitaire Dienst Diergaarde Blijdorp: ‘Wij heten de collega’s van EW Facility Service van harte welkom in Blijdorp en zien uit naar een mooie samenwerking. CONTRAST bedanken we nogmaals voor de professionele begeleiding van de tender. Wij hadden door deze begeleiding vanaf het begin het gevoel dat we op het juiste spoor zaten en daarmee alle vertrouwen in de uitkomst. Een geslaagd traject dus.’
Ook op zoek naar professionele begeleiding voor uitbesteding? Wij komen graag met je in contact! Meer informatie op Sourcing&Tender – CONTRAST (contrastcompany.nl) of bel met Matthijs Bergers, 06-20519249.
Op de foto vlnr: Stef den Boer facility consultant CONTRAST), Sheila Harpal (rayonmanager EW), Natasja Schipper (manager Strategische Partnerschappen Diergaarde Blijdorp), Bianca Groenendijk (teamleider Facilitaire Dienst Diergaarde Blijdorp), Matthijs Bergers (facility consultant CONTRAST), Rutger Verstegen (salesmanager EW), Richard van der Pot (regiodirecteur EW), Erik Zevenbergen (directeur-bestuurder Diergaarde Blijdorp), Dave Vos (manager Calculatie EW), Janneke Verkerk (CEO EW) en Ann Lampo (operationeel manager Parkmanagement Diergaarde Blijdorp).