Koffiedrinkers krijgen steeds meer kennis over koffie. Ze ontwikkelen zich als echte koffie-experts. Wil je inspelen op hun behoefte, verdiep je dan in hun wensen en verwachtingen. Daarbij is het belangrijk te differentiëren in generaties. En vooral rekening te houden met generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010): zij zijn echte ‘digital natives’ en vinden het bijvoorbeeld normaal om een gepersonaliseerd kopje koffie te kiezen op hun smartphone. Is de markt daar al klaar voor?
De vraag naar eerlijke en pure ingrediënten (de zogenoemde 100% gecertificeerde producten) stijgt. De vraag naar alternatieven voor melk of melkproducten is sterk toegenomen, zoals een cappuccino met havermelk of sojamelk. De aandacht voor de oorsprong van koffie gaat ook onverminderd door: waar komt de koffie vandaan en wat zegt het duurzaamheidskeurmerk over de werksituatie van de koffieboeren?
Daarnaast wordt de beleving van het kopje koffie steeds belangrijker. Beleving wordt met name bepaald door de omgeving waar de koffie wordt geschonken en gedronken. De beleving wordt ingevuld op twee manieren: op veel plekken zien we dat de koffiemachine het werk van de barista overneemt. Dat hoeft geen nadeel te zijn: de nieuwste koffiemachines serveren koffie van barista-kwaliteit! Dat maakt een luxe kopje koffie minder arbeidsintensief. De kosten die bedrijven hiermee besparen, kunnen worden ingezet in de aankleding van de omgeving van de zogenoemde “koffiehubs”.
Daarnaast zien we dat de koffiebar op steeds meer plekken terugkomt. Een all-day bar mét barista waar je de hele dag terecht kunt voor kwalitatief goede koffie, een tussendoortje en een goed gesprek. Want wil je werknemers aan je binden in een tijd van arbeidsmarktkrapte, dan speelt zeker de koffievoorziening een rol.
Tot slot: een doorlopende ontwikkeling is circulair inkopen met focus op hergebruik, beperken van verspilling en natuurlijke hulpbronnen. Hierin zien we dat bedrijven en leveranciers van koffie en koffievoorzieningen elkaar steeds meer vinden, ook op lokaal gebied. Een mooie uitdaging, waarmee bedrijven zich in de toekomst goed kunnen onderscheiden.
De geschetste trends laten zien dat de aandacht voor een kwalitatief lekker bakje koffie toeneemt. Dat is niet meer dan terecht toch?