Skip to main content

Van 13 tot en met 16 januari is de Horecava in RAI Amsterdam. Founding partners CONTRAST en Nordcap zijn daar dit jaar voor de tiende keer present met het TrendLAB, de plek waar professionals trends en ideeën delen, de revolutie begint en de toekomst vorm krijgt. People First is een van de vier thema’s van het hoofdthema FoodFLEX.

 De dynamiek op de arbeidsmarkt is flink in beweging. De horecasector verwacht komend jaar ruim 120.000 vacatures en staat daarmee – na de detailhandel en zorg & welzijn – op de derde plaats van de sectoren waar personeel écht een knelpunt is. De nieuwe Cao voor de horeca belooft wel 8 tot 12 % loonsverhoging, maar dat is niet voldoende om mensen aan zich te binden. Waar zitten de kritische succesfactoren dan wel? 

Hogere eisen
Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘We zien dat mensen steeds hogere eisen stellen, bijvoorbeeld waar het gaat om hun talentontwikkeling en werk-privé balans. Ook kijken potentiële collega’s vaker naar wat een bedrijf doet op het gebied van diversiteit en inclusie, duurzaamheid en ketenverantwoordelijkheid. Een andere ontwikkeling heeft te maken met jobcrafting. Dat betekent dat mensen graag de vrijheid willen om hun taken zo in te richten dat het aansluit bij hun kwaliteiten en ambities. Al deze trends komen voorbij op ons TrendLAB, waar we samen met maar liefst twintig bedrijven voor veel inspiratie zorgen. Eén van deze bedrijven is Cup Clean, dat samen met Winterhalter zichtbaar is. Winterhalter is een technisch familiebedrijf waar collega’s de kans krijgen hun talenten optimaal te ontwikkelen. Bovendien biedt het bedrijf BBL-stagiairs niet alleen een vast dienstverband en doorgroeimogelijkheden krijgen.

Wonder Beans en Yespers
Deze twee bedrijven laten op het TrendLAB zien hoe ketenverantwoordelijkheid bijdraagt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen én aan aantrekkelijk werkgeverschap. Chelsea Noordermeer, consultant bij CONTRAST: ‘Mensen willen graag betekenisvol werk dan wel meewerken in een bedrijf dat van betekenis is voor een duurzame wereld. Daarmee kun je dus een wezenlijk verschil maken op de arbeidsmarkt.’ Zo werkt Wonder Beans met koffie- en theeplantages waar boeren een leefbaar inkomen verdienen en belangrijke partners zijn bij het bestrijden van klimaatverandering. Yespers bouwt met hun Total Value Factory aan een nieuw voedselsysteem dat inclusiviteit én duurzaamheid combineert. Dit doen ze door verspilling te voorkomen, lokaal te produceren en voor elk ingrediënt te borgen dat het duurzaam wordt geproduceerd en daarbij zorgen ze dat meer mensen in de keten profiteren van de winst.

Symposia tijdens het TrendLAB
Tijdens het TrendLAB zijn er drie symposia met sterke key note sprekers en volop interactie.

  • Maandag 13 januari is het Personeel Symposium. Daar komen diverse thema’s aan bod die essentieel zijn voor aantrekkelijk werkgeverschap, zoals generatieverschillen, inclusiviteit, leiderschap en werknemersrechten. Ray Klaassens – bekend van Kamp van Koningsbrugge – daagt je uit om een eerlijk gesprek met jezelf én je team aan te gaan.
  • Donderdagochtend 16 januari is het Hospitality NEXT Symposium met topsportcoach Niels Thijssen als spreker. Hij neemt je aan de hand van zijn eigen carrière mee in de ontwikkeling van leiderschap, teams en organisaties met als doel een plek te kunnen creëren waar mensen bij willen horen.
  • Donderdagmiddag 16 januari is het Art & Leisure symposium met Jasper Kool, directeur van Social Capital, over hoe je mensen met een arbeidsbeperking succesvol kunt inzetten in jouw horecabedrijf. Social Capital detacheert en begeleidt mensen die de rest van hun leven waarschijnlijk een begeleidingsbehoefte zullen hebben om een betaalde baan te krijgen en te behouden.

Om deel te nemen aan één van de symposia is aanmelding vooraf nodig via chelsea@contrastcompany.nl

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?