Skip to main content

Hospitality gaat over eten & drinken, ontvangst, beveiliging, schoonmaak, kortom alles wat vanuit de menselijke kant bijdraagt aan een optimale ervaring. Omdat geen mens gelijk is, vraagt dit om differentiatie. Want welk menstype matcht met welke services? En hoe werkt je dit uit in de dagelijkse praktijk?

Anna Casemier, managing partner bij CONTRAST: ‘Mijn ervaring is dat inzicht in het menstype van jouw gebouwgebruiker of gast enorm helpt om een optimaal hospitality concept te ontwikkelen. Bij CONTRAST gebruiken we zogenoemde unieke soft service profielen om grip te krijgen op de drijfveren van de gebouwgebruikers of gasten. Deze profielen zijn gebaseerd op het wetenschappelijke leefstijlmodel BSR. In dit model zijn leefstijlen op basis van psychografische en sociologische segmentatie vertaald naar vier menstypen. Bewust zijn demografische factoren zoals opleiding, inkomen en gezinssamenstelling buiten beschouwing gelaten. Het blijkt dat deze factoren weinig zeggen over de behoefte aan dienstverlening.’  

Vrijheid, Harmonie, Controle of Zekerheid

Marielle Hintzen, hospitality consultant bij CONTRAST, licht de profielen toe. ‘De profielen refereren aan vier menstypen. Het type Vrijheid heeft behoefte aan verrassende, rebelse dienstverlening, met nadruk op het individu. Het type Harmonie waardeert juist de verbinding tussen gebouwgebruikers en vindt inclusiviteit een belangrijk thema. Het type Controle houdt niet van verrassingen en wordt blij van vaste gezichten en degelijke bewijsvoering. En dan tot slot het type Zekerheid: die staat niet vooraan bij veranderingen en opteert voor tradities en routine. Als je eenmaal weet op welke profiel jij je gaat richten, kun je heel gericht de meest optimale services inzetten.’ 

 Marielle Hintzen, WorkPlace Xperience ‘24

#hoedan

In de praktijk is de eerste stap het bepalen van de kaders, zoals de omgeving waarin het gebouw staat, de eisen waaraan het gebouw moet voldoen en de propositie en waarden van de organisatie. Het bepalen van het soft service profiel is de tweede stap: welk profiel komt het meest dicht bij de gebouwgebruikers of gasten? Op basis van dit profiel wordt de visie op hospitality ontwikkeld en vervolgens het design uitgewerkt. Een volgende stap is het ontwikkelen van persona’s die passen binnen het gekozen profiel. De persona’s helpen om het soft service profiel te concretiseren. Per profiel is bijvoorbeeld bekend welk bedrijfshoreca-concept de voorkeur heeft, hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt en wat de gemiddelde besteding is. Maar ook hoe wordt gereageerd op innovaties en verduurzaming.

Actuele data

Anna Casemier: ‘Wij maken gebruik van de data in het BSR portal. Deze data laat zien welke soft service profielen dominant zijn in het postcodegebied waar de gebouwgebruikers of medewerkers van een organisatie wonen en welk consumentengedrag daarbij hoort. Zo bepalen we welk profiel bij een gebouw of een organisatie hoort. Natuurlijk komt het voor dat twee profielen dominant zijn. Dan passen we daar de soft services op aan, want je wilt dat iedereen zich thuis voelt in het gebouw en het concept inclusief is. Goed om te weten: als het gaat om een gebouw waarvan de gebruikers nog niet bekend zijn – bijvoorbeeld bij nieuwbouw of renovatie – dan bepalen we het softe service profiel op basis van het beoogde huurdersprofiel en de propositie van het gebouw.’  

Anna Casemier op main stage tijdens WorkPlace Xperience ’24

Tot slot

CONTRAST is trots op de goede voorbeelden waarbij het hospitality concept is uitgewerkt aan de hand van serviceprofielen. Marielle Hintzen: ‘Door dichtbij de gebruiker of gast te blijven, creëer je omgeving die past bij wat mensen raakt en in beweging zet. Dat is precies wat we willen.’

Piazza Landmark Arnhem
Restaurant Landmark Arnhem

Best practices

Bij Landmark Arnhem staat het profiel Harmonie centraal, met focus op welbevinden, werkplezier en elkaar ontmoeten. Het profiel vertaalt zich in een ruime Piazza bij binnenkomst, het kloppend hart van het gebouw. De algemene ruimten zijn een verlengstuk van de eigen werkplek met als doel elkaar te ontmoeten. In dat kader worden community management en een service app ingezet voor verbinding, sociale activiteiten en kennisdeling.

Capital C is de creatieve hub van Amsterdam, gevestigd in de oude Diamantbeurs. Het pand ademt van top tot teen creativiteit en humor, passend bij het avontuurlijke profiel Vrijheid van de gebruikers. Niet één ruimte is hetzelfde. Bij de eigenzinnigheid hoort vanzelfsprekend een eigen horecaexploitatie: Capital Kitchen. Maarten Spruyt, kunstenaar en stijlicoon, kreeg de vrije hand voor het interieur en creëerde het baanbrekende ontwerp voor deze unieke plek voor ontmoeten, vergaderen en evenementen.

The Clock Tower, Capital C
Gallery @ the office, Capital C
Entree Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven. Foto: Evabloem
Restaurant Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven. Foto: Evabloem

Bij het Rijkskantoor Fellenoord Eindhovenis het profiel Zekerheid dominant, met een tikkeltje Controle. Op basis van dit profiel is duidelijk geworden dat er onder gemiddeld gebruik wordt gemaakt van de bedrijfshoreca en dat het lunchassortiment herkenbaar en vriendelijk geprijsd moet zijn. De gebouwgebruikers combineren vaak hun betaalde consumptie met wat zij van huis meebrengen. Het zitgebied is overzichtelijk en heeft voldoende privacy. Ook dit sluit aan op het soft service profiel.

Eén van de grootste Tech Campussen van Nederland kent verschillende huurders. Harmonie en Zekerheid kwamen naar voren uit de postcode-analyse onder campusgebruikers als de meest dominante doelgroepen. De campus is dan ook een plek voor ontmoeting en samenwerking geworden. Concreet betekent dit voor de invulling van hospitality dat hier centraal op de campus een restaurant en espressobar is gerealiseerd, dat een bestel en bezorgservice is geïmplementeerd en dat wisselende pop-ups op verschillende plekken op de campus worden geplaatst.

In zeven stappen ‘van visie tot vaatwasser’

  1. Start: vaststellen kaders voor gebied, gebouw en organisatie
  2. Grip op de gast: bepalen soft service profiel(en)
  3. Visie: ontwikkelen visie op hospitality
  4. Design: vlekkenplan, routing, interieur, back-of-house
  5. Concept: concretiseren services met persona’s, branding & storytelling
  6. Realisatie: businesscase, operating model, sourcing strategy
  7. Operatie: regisseren services, community management, contractmanagement
Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?