De koffiemarkt is volop in beweging. Dat geldt ook voor de consument, die zich sinds de coronacrisis en de koffierevolutie op de hoek van de straat nog meer als een ware koffie-expert heeft ontwikkeld. Tel daar het belang van duurzaam ondernemen en circulariteit bij op, dan weet je dat de inkoop van een koffievoorziening ingewikkeld is geworden.
‘Organisaties willen steeds meer circulair inkopen maar niet iedere koffieleverancier is klaar voor de eisen die worden gesteld. In de koffiemarkt zijn grote verschillen ontstaan tussen marktpartijen: de ene partij is marktleider terwijl circulariteit voor een andere leverancier nog echt in de kinderschoenen staat’ zegt Linda Kroeze hospitality consultant bij CONTRAST. ‘Het is dus van belang om tijdens de visiefase het duurzame en circulaire vermogen van de markt scherp te krijgen. En om een dynamisch contract af te sluiten zodat je gezamenlijk kunt groeien in de nieuwe circulaire economie’.
In de out-of-home markt heeft koffie een enorme vlucht genomen. Ook thuis zijn we kwalitatief betere koffie gaan drinken. Dat betekent dat de uitgesproken smaak van de gebruiker een belangrijke plaats heeft in de aanbesteding van warme drankenautomaten. Verder is de visie op gastvrijheid en de beleving daarvan een belangrijk onderdeel van dit traject. Net als budget en duurzaamheid.
In de koffiebranche worden flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid: steeds meer ligt de focus op circulair ondernemen. Wie circulair onderneemt, kijkt anders naar producten en grondstoffen. Geen verspilling, hergebruik en natuurlijke hulpbronnen zijn daar voorbeelden van. Dat gaat verder dan het kweken van oesterzwammen op koffiedik of het gebruik van afbreekbare bekers. Wie echt circulair wil inkopen, ontwikkelt daar een visie op en zoekt vanuit deze visie naar partnerschap met zijn leveranciers. Bij de inkoop van een koffievoorziening kunnen bedrijf en leverancier hierbij de handen ineen slaan en samen veel bereiken.
Nee, daarmee wordt het de inkoop van een koffievoorziening niet makkelijker. Maar met de juiste inkoop kan een organisatie wel het verschil maken en zich onderscheiden in de markt. En dat is winst!