Skip to main content

Deze ouderenzorgorganisatie geeft op ruim twintig locaties zorg aan ouderen, mensen met een verstandelijke beperking en iedere stadgenoot die (tijdelijk) een steuntje in de rug nodig heeft. Vanuit de wens om de schoonmaakdienstverlening te optimaliseren en de kwaliteit te borgen, kwamen de organisatie en CONTRAST met elkaar in gesprek.

Margriet van Dijken, partner en facility consultant bij CONTRAST: ‘Ons advies was om te komen tot een marktconforme hygiënestandaard voor alle locaties. Op basis hiervan zijn we gaan kijken welke werkwijze en inzet van mensen en materialen nodig was om de dienstverlening te optimaliseren. Daarbij was -gedeeltelijke – uitbesteding nadrukkelijk een optie.’

Plan van aanpak

Er is veel aandacht besteed aan het gezamenlijk vaststellen van de hygiëne standaard voor de zorgorganisatie. Wat is uniform voor alle locaties en wanneer wordt een aanpassing hierop gedaan en met welke reden. Het kunnen herleiden van afwijkingen is belangrijk ook voor toekomstige aanpassingen op locaties. Met de nieuwe hygiënestandaard als uitgangspunt is CONTRAST aan de slag gegaan met een schoonmaakcalculatie per locatie en per afdeling. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen bewonerskamers, sanitaire ruimtes, verkeersruimte (onder meer huiskamers, verblijfsruimtes, activiteitenruimtes, etc.) en bureaukamers. Op basis van de verschillen tussen de huidige situatie en de gewenste situatie is een plan van aanpak gemaakt. Margriet van Dijken: ‘Onderdeel daarvan was om een deel onder te brengen bij een externe schoonmaakdienstverlener. Deze schoonmaakdienstverlener past goed bij het huiselijke en vertrouwde karakter van de zorgorganisatie en heeft onder meer ervaring in de ouderenzorg.’

Kwaliteit borgen

Om de kwaliteit van de schoonmaakdienstverlening te borgen, is afgesproken dat een onafhankelijke kwaliteitsexpert van CONTRAST twee keer per jaar een expertmeting uitvoert op elke locatie. Annette van Beek, kwaliteitsexpert bij CONTRAST: ‘Daarbij beoordelen wij de technische kwaliteit van de schoonmaak, de belevingskwaliteit en ook het schoonmaakproces. Waar je bij een woonzorglocatie rekening mee moet houden, is dat een expertmeting meer tijd kost dan bijvoorbeeld bij een kantorencomplex. Je bent tenslotte te gast in het huis van cliënten. Dat betekent dat je altijd toestemming vraagt voordat je een huiskamer of bewoner kamer binnen gaat. Soms moet je dan even wachten of uitleggen wat je komt doen; dat is een realiteit waar je rekening mee houdt.’  

Data verzamelen

De rapportages van de expertmetingen geven veel input voor verbeteringen aan de medewerkers van de eigen dienst. Annette van Beek: ‘Door continu data te verzamelen, krijg je inzicht in de kansen voor optimalisatie. De rapportages bieden dan ook een mooi handvat voor het evaluatiegesprek met de opdrachtgever en schoonmaakdienstverlener.’ De teammanager Gastvrijheid & Services van de zorgorganisatie, bevestigt dit. ‘Het is fijn om terug te kunnen vallen op de expertise van CONTRAST. Samen kunnen we zo borgen dat onze schoonmaakkwaliteit voldoet aan de marktconforme norm die we daarvoor hebben opgesteld én aansluit bij wat onze cliënten en bewoners belangrijk vinden. Voor ruim twintig locaties is dat een hele uitdaging, maar we slagen er goed in met de werkwijze en afspraken die we nu hebben gemaakt.’

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?