Skip to main content

Op het Facto Congres van vorige week voelde ik ‘m wel! Wow, wat een energie en inspiratie. Het is duidelijk dat de branche volop in beweging is. Een beweging die door de FM-professionals zelf als heel positief wordt ervaren. De vraag is of we deze beweging ook zichtbaar en tastbaar kunnen maken binnen organisaties of aan de directietafel.

Tijdens het congres keken we scherp in de spiegel: waarin zijn we (nog) Calimero en waar begeven we ons (al) in de richting van koploper? Ik sprak hierover eerder met Wil Gooskens, hoofddocent FM bij Breda University of Applied Sciences en sinds deze maand gepensioneerd. Wil is bijna vijftig werkzaam geweest in FM en voelt als geen ander de hartslag van de branche. Zijn wens is ‘dat de waarde die wij toevoegen aan de core business van organisaties veel meer erkenning en zichtbaarheid krijgt.’

In de ontmoeting met FM-collega’s, onder andere tijdens de activiteit Over de Streep, ging het gesprek dan ook volop over FM als strategische partner, bijvoorbeeld waar het gaat om speerpunten zoals vastgoed, duurzaamheid, innovatie en flexibiliteit. Onze bijdrage varieert van risicomanagement, kostenbeheersing en procesoptimalisatie tot gezonde werkomgeving, gasttevredenheid en merkondersteuning. We hebben volop verhalen te vertellen, ook over de nieuwe rollen die ik voorbij zie komen, zoals smart space director, workplace experience lead of living workplace manager.

En toch lukt het niet altijd om het podium te pakken dat we verdienen. Heeft dat misschien te maken met de dienstbaarheid die zo kenmerkend is voor ons vak? Of met onze bescheidenheid? Speelt soms (een vermeend) gebrek aan bedrijfskundige kennis een rol?

Mijn oproep is om de beperkende overtuigingen eens serieus tegen het licht te houden. Dan weten we waar werk aan de winkel is. Ik geef je nu alvast wat concrete tips om uit de schaduw te komen. Ga bijvoorbeeld eens op bezoek bij professionals uit andere branches of werkgebieden. Of organiseer events waar je met andere professionals kennis en ervaring kunt delen. Oefen met krachtige pitches en laat van je horen in online communities. En last but not least: doe onderzoek naar de waarde van ons vak en maak prestaties meetbaar. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen  eraan kan bijdragen dat de hartslag van FM ook buiten onze branche voelbaar wordt. Go for it!