Skip to main content

Slechts 34% van de Nederlanders voelt zich betrokken bij besluiten in de eigen wijk. Dat getal schuurt, ook als het gaat om gemeentelijk horecabeleid. Tijdens de zomerbijeenkomst van het Platform Horecabeleidsmakers (PHBM) was participatie dan ook een belangrijk onderwerp van gesprek. Wat kunnen we anders of beter doen?

Het Platform Horecabeleidsmakers is een initiatief van adviesbureau CONTRAST en enkele grote gemeentes. In de afgelopen acht jaar is het platform uitgegroeid tot een levendige community waar tientallen gemeenten – onder meer Zwolle, Dordrecht, Haarlem, Maastricht, Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Ede, Amersfoort, Tilburg, Helmond, Nijmegen, Almelo, Veldhoven, Deventer en Eindhoven – kennis en ervaring delen. De zomerbijeenkomst vond plaats in Eindhoven. Onder de noemer Sharing the Vibes: Samen naar een bruisend Eindhoven is daar een nieuwe visie op horeca en nachtcultuur en de Detailhandelsvisie 2030: Van bezoek naar belevenis geeft een nieuwe kijk op detailhandel met participatie als belangrijke pijler.

Luisteren

Mats Frijters en Anouk van Diepen zijn als beleidsadviseur en accountmanager Horeca, Retail & Leisure nauw betrokken bij Sharing the Vibes. Mats Frijters: ‘Onze ervaring is dat je tot heel andere inzichten komt als je luistert naar bewoners, ondernemers, bezoekers én naar elkaar en dat zoveel mogelijk in dezelfde ruimte. Als je dan ook het lef hebt om te gaan experimenteren met deze nieuwe inzichten, dan creëer je een heel dynamische vibe. En dat is precies wat we als gemeente Eindhoven willen. We willen ondernemerschap stimuleren en zijn ervan overtuigd dat participatie geen bijzaak, maar een belangrijke succesfactor is. Daarom hebben we gezocht naar maatwerk.’

Lisanne Hanneman van CONTRAST nam de horecabeleidsmakers tijdens de bijeenkomst mee in het gevalideerde doelgroepsegmentatiemodel van het adviesbureau. Dit model geeft inzicht in de drijfveren van verschillende typen bewoners, bezoekers en ondernemers. Op basis daarvan kies je de juiste én verschillende middelen uit om in gesprek te komen. Tenslotte wil niet iedereen naar een bijeenkomst. Soms werkt een vragenlijst of een workshop beter.

Vertrouwen

Anouk van Diepen vult haar collega aan. ‘Participatie dreigt te vaak te verworden tot een vinkje in het proces – een moment om vooraf genomen besluiten te bevestigen, in plaats van werkelijk ruimte te bieden voor invloed. Zo maken we burgers tot figuranten in een al vaststaand script. Voor dat script hebben we onderzoek laten doen, toekomstscenario’s verkend en experts geraadpleegd. Precies dat harde werken maakt het lastig om nog echt open te staan voor nieuwe inzichten van buitenaf. We zoeken vooral legitimatie voor onze plannen, terwijl participatie vraagt om open staan voor suggesties en ideeën die onze plannen beter maken. Dat kan ongemakkelijk zijn, omdat het ons dwingt om buiten de vaste kaders te denken. Durven we deze kaders loslaten in het vertrouwen dat de mening van burgers van echt van toegevoegde waarde is? Wij realiseren ons dat dit vertrouwen kwetsbaar is. We willen immers niet alleen luisteren naar wie het hardst roept, maar ook de wensen en zorgen van de stille meerderheid horen. Dat vraagt om maatwerk.’

Experimenteren

In Eindhoven is de implementatie van de nieuwe visie op horeca en detailhandel inmiddels, volop gaande. Nadat de verschillende doelgroepen op verschillende manieren zijn gehoord, zijn gerichte acties in gang gezet om in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Anouk van Diepen: ‘Evenementen zijn op terrassen niet toegestaan. Het past bij een bruisende stad als Eindhoven om entertainment op een terras wel toe te staan in de vorm van terrasactiviteiten. Zoals voorbeeld niet-versterkte livemuziek, een silent disco, culinair entertainment, pubquiz of een andere vorm van entertainment. Activiteiten die passen bij de sfeer van terrassen. Zo maken we Eindhoven net wat bruisender.’ Ook is er een nachtcollectief gestart, wordt gewerkt aan placemaking op strategische kernpunten, is ondersteunende horeca in winkels opgezet en wordt met actualisatie van de horecacategorieën beter ingespeeld op de dynamiek van de markt en subsidieregelingen. Mats Frijters: ‘Een bruisend Eindhoven vraagt niet alleen om visie, maar vooral om durven experimenteren. We werken daarom veel met pilotprojecten, waarbij we gaandeweg ontwikkelen en bijstellen. Daarbij is de betrokkenheid van bewoners, ondernemers, bezoekers en andere doelgroepen van essentieel belang. We zien dat deze manier van werken onze wendbaarheid en veerkracht vergroot en uiteindelijk bijdraagt aan het succes van ons nieuwe beleid.’  

Adviesbureau CONTRAST is medeorganisator van de bijeenkomsten van het Platform Horecabeleidsmakers. Meer weten over participatie van doelgroepen in de ontwikkeling van horecabeleid? Lisanne Hanneman, hospitality consultant, vertelt er graag meer over. Neem contact met haar op via lisanne@contrastcompany.nl of 06-10311977.