Skip to main content

Van 13 tot en met 16 januari is de Horecava in RAI Amsterdam. Founding partners CONTRAST en Nordcap zijn dit jaar voor de tiende keer present met het TrendLAB, een fysieke wereld vol met slimme oplossingen voor de foodbranche. Dé plek waar professionals trends en ideeën delen, de revolutie begint en de toekomst vorm krijgt. Planet Proof is een van de vier thema’s van het hoofdthema FoodFLEX.

Inspanningen om CO2 uitstoot te verminderen, zijn inmiddels de norm. Ook consumenten zijn hier kritisch op. Dat betekent dat Planet Proof een steeds belangrijker onderdeel wordt van horecaconcepten. Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘Wij geloven dat Planet Proof concepten kan versterken en tegelijk operationele en financiële voordelen kan opleveren. Op het TrendLAB gaan we daarom kennis en inspiratie delen en deelnemers laten ervaren wat allemaal mogelijk is als het gaat om producten, services en processen. Wist je dat data daarbij een hele belangrijke rol spelen? De impacttool van BrightGreen laat bijvoorbeeld zien wat de ecologische en voedingskundige impact is van producten, waardoor je een gebalanceerd aanbod kunt samenstellen.’

Transparantie

Want ja, de consument stelt steeds vaker vragen, bijvoorbeeld over de herkomst van voeding, de CO2-footprint daarvan en het verminderen van waste. Chelsea Noordermeer, hospitality consultant bij CONTRAST: ‘Organisaties en ondernemers hebben de uitdaging om aan te sluiten bij deze vragen en duurzaamheid integraal onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld door te kiezen voor lokale en seizoensgebonden producten en biologisch afbreekbare verpakkingen. En door transparant te zijn over wat je doet op dit gebied, zeker nu grote organisaties verplicht zijn openbaar verantwoording af te leggen over hun duurzaamheidsbeleid. Op het TrendLAB onderzoeken we samen met de partners welke innovatieve stappen we hierin kunnen zetten.’ 

Go Green, Seasonal en Chain Responsibility

Go Green is de oproep om op zoek te gaan naar de perfecte balans van dierlijk en plantaardig. Upcoming is het gebruik van nieuwe grondstoffen zoals zeewier – het groene goud – als bron van vitaminen en mineralen. The Dutch Weedburger in Amsterdam is een mooi voorbeeld van gebruik van zeewier als basis. Seasonal roept op om seizoensgebonden in te kopen. Het voordeel is niet alleen het verminderen van vervuilend transport, ook de kwaliteit en beleving van de producten is veel beter dan voedsel van ver. Seasonal stimuleert bovendien de creativiteit in de keuken, want het werken met beschikbare ingrediënten leidt zondermeer tot verrassende smaakcombinaties en gerechten. Chain Responsibility doet de oproep om verantwoordelijkheid te nemen voor de keten. Dit draagt bij aan het tegengaan van misstanden zoals kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en ontbossing. We Wonder Company laat zien hoe zij dit doen met de inkoop van de eerste klimaatpositieve koffiebonen van het merk Wonder Beans.

Samen winnen

Puck Wilbers: ‘Ik nodig alle ondernemers en bedrijven in de branche uit om op het TrendLAB kennis te maken met ontwikkelingen, te proeven van nieuwe producten en elkaar te inspireren als het gaat om minder CO2 uitstoot. Er is nog een wereld te winnen en alleen samen kunnen we dat doen!’ 

Ben je al nieuwsgierig? Kijk dan op horecava.nl/activiteiten/trendlab voor meer informatie. Vragen kun je mailen naar chelsea@contrastcompany.nl.

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?