Skip to main content

Van 13 tot en met 16 januari is de Horecava in RAI Amsterdam. Founding partners CONTRAST en Nordcap zijn dit jaar voor de tiende keer present met het TrendLAB, een fysieke wereld vol met slimme oplossingen voor de foodbranche. Dé plek waar professionals trends en ideeën delen, de revolutie begint en de toekomst vorm krijgt. Planet Proof is een van de vier thema’s van het hoofdthema FoodFLEX.

Inspanningen om CO2 uitstoot te verminderen, zijn inmiddels de norm. Ook consumenten zijn hier kritisch op. Dat betekent dat Planet Proof een steeds belangrijker onderdeel wordt van horecaconcepten. Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘Wij geloven dat het inzetten op Planet Proof, concepten kan versterken en tegelijk operationele en financiële voordelen kan opleveren. Op het TrendLAB gaan we daarom kennis en inspiratie delen en deelnemers laten ervaren wat allemaal mogelijk is als het gaat om producten, services en processen.

Transparantie

Want ja, de consument stelt steeds vaker vragen, bijvoorbeeld over de herkomst van voeding, de CO2-footprint daarvan, verantwoorde verpakking en het verminderen van waste. Een antwoord hierop is bijvoorbeeld stoppen met het verpakken en vervoeren van (bruisend) water. MERKKwater maakt Nederlands kraanwater overal duurzaam toegankelijk.  Geen plastic flessen, geen opslag en geen transport meer. Chelsea Noordermeer, hospitality consultant bij CONTRAST: ‘Organisaties en ondernemers hebben de uitdaging om duurzaamheid integraal onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld door te kiezen voor lokale en seizoensgebonden producten, vervoersbewegingen te minimaliseren en biologisch afbreekbare verpakkingen. En door transparant te zijn over wat je doet op dit gebied, zeker nu grote organisaties verplicht zijn openbaar verantwoording af te leggen over hun duurzaamheidsbeleid. Op het TrendLAB onderzoeken we samen met de partners welke innovatieve stappen we hierin kunnen zetten.’ 

Go Green en Seasonal

Go Green is de oproep tot vergroening van je assortiment en menukaart. Groenten in de hoofdrol, minder en verantwoord vlees en vis en inzetten op nieuwe grondstoffen. Om zo de balans van dierlijk en plantaardige eiwitten te verleggen. Foodserviceorganisatie BaxterStorey is geïnspireerd geraakt door de vraag van klanten naar gezonder, duurzamer voedsel en zo is Food Equilibrium (Food EQ) ontstaan. Dit is het BaxterStorey’s Chef Academy programma wat als doel heeft chef-koks te leren en te inspireren hoe zij met groenten, peulvruchten, granen en andere plantaardige eiwitten de sterren van de hemel koken. Seasonal roept op om seizoensgebonden in te kopen. Het voordeel is niet alleen het verminderen van vervuilend transport, ook de kwaliteit en beleving van de producten is veel beter dan voedsel van ver. Seasonal stimuleert bovendien de creativiteit in de keuken, want het werken met beschikbare ingrediënten leidt zondermeer tot verrassende smaakcombinaties en gerechten.  

Chain Responsibility

Chain Responsibility doet de oproep om verantwoordelijkheid te nemen voor de keten. Dit draagt bij aan het tegengaan van misstanden zoals kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en ontbossing. Zo is Wonder Beans het eerste hebzuchtvrije koffiemerk. Met Wonder Beans koffie ruim je meer CO2 op dan er wordt uitgestoten. Ferry Poppegaai, co-founder: ‘Wij zetten de stap naar een hebzuchtvrij en circulair model in de koffie- en thee-industrie. Door samen te werken in de keten kunnen we niet alleen klimaatverandering tegengaan, maar ook eerlijke en duurzame kansen creëren voor boeren wereldwijd. Op het TrendLAB laten wij zien dat elke kop koffie een verschil maakt – voor mens, milieu én de toekomst van onze planeet.’

Florentine Rijkmans, directeur Horecava: ‘We zijn trots op partners als MERKKwater, BaxterStorey en Wonder Beans, die samen met ons het verhaal op het Trendlab tastbaar maken. Ik nodig alle ondernemers en bedrijven in de branche uit om op het TrendLAB kennis te maken met ontwikkelingen, te proeven van nieuwe producten en elkaar te inspireren als het gaat om minder CO2 uitstoot. Er is nog een wereld te winnen en alleen samen kunnen we dat doen!’ 

Ben je al nieuwsgierig? Kijk dan op horecava.nl voor meer informatie. Vragen kun je mailen naar chelsea@contrastcompany.nl

Chat openen
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?