Horecaondernemers uit de regio Nijmegen en Maas & Waal kregen dit voorjaar de kans om zich te laten inspireren door verrassende horecaconcepten in Maastricht. Met als doel te leren van elkaar en nieuwe ideeën op te doen. Dit najaar staat een tour in Utrecht gepland. Niels Gijsbers en Lisanne Hanneman doen hun verhaal!
Niels en Lisanne, wat is jullie rol in de tour?
Niels: ‘Ik ben horecaondernemer en heb in 2024 samen met collega-ondernemers Ivo Thijssen en Bart van Kraaij dit platform opgericht. Wij willen leren, inspiratie en samenwerking in de horecabranche bevorderen. Dat doen we onder meer met inspiratietours.’ Lisanne: ‘Ik ben consultant bij CONTRAST, een adviesbureau dat organisaties helpt bij het ontwerpen, optimaliseren en contracteren van hospitality concepten. Onze missie is om hospitality een stap verder te brengen. Daarom werken we graag mee aan de inspiratietours.’
Wie doen er mee aan de tour?
Niels: ‘De tour is bedoeld voor horecaprofessionals. We willen hen uitdagen om even uit hun dagelijkse werk te stappen en te ervaren wat er op andere plekken in de branche gebeurt. Leren en ontwikkelen houdt niet op bij je eigen voordeur; juist daarbuiten liggen veel mogelijkheden om je te laten inspireren. Per inspiratietour hebben we plaats voor vijftien deelnemers.’
Wat was het programma in Maastricht?
Lisanne: ‘We zijn de dag begonnen in The Social Hub. Daar hebben we de deelnemers een interactieve masterclass aangeboden over hoe je het onbewuste brein van je gasten kunt beïnvloeden. Maar liefst 95% van ons gedrag wordt bepaald door het onbewuste brein. Het loont dus wel de moeite om hier meer over te weten. We hebben de deelnemers uitgedaagd om na te denken over wat ze in hun eigen horecaomgeving kunnen aanpassen, bijvoorbeeld waar het gaat om geur, kleur en geluid, om een meer positieve gastervaring te creëren.’
En de tour?
Niels: ‘De tour ging eerst van Piece of Cake waar twee patissiers de mooiste creaties maken, naar SoDelicious, bakkerij en lunchroom waar je letterlijk de keuken inloopt. Daarna waanden we ons in Frankrijk bij Le Fernand en ervaarden we de sfeer van Moulin Rouge in Bar Nola. En zo ging het verder. Van Noon tot Bikke, van Coffeelovers in de Dominicaner kerk tot de speakeasy cocktailbar Somewhere in the Middle. Afsluiten deden we met een fluitje in de hand bij Café In de Karkol, waar de ontvangst door de kastelein en de pindadoppen op de grond de tour helemaal af maakten.’
Wat waren de reacties van de deelnemers?
Lisanne: ‘De deelnemers gaven aan dat ze enorm hebben genoten van alle nieuwe indrukken en frisse ideeën en van de gedeelde verhalen en energie. Ik zag dat ze met nieuwe passie en plannen naar huis gingen en dat was precies waar we het voor doen. Het bewijst maar weer hoe waardevol het is om van elkaar in de dagelijkse praktijk te leren.’
En nu op naar Utrecht?
Niels: ‘Ja, in het najaar organiseren we een volgende inspiratietour in Utrecht. Als jouw horecabedrijf is aangesloten bij Leren in de Horeca, dan ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen. En heb je in Utrecht een horecazaak die absoluut niet mag ontbreken in de tour? Laat dan van je horen. We zijn op zoek naar vertrouwde toppers, verborgen parels en eigenwijze nieuwkomers. Om opnieuw horecaprofessionals uit te dagen om nieuwe ervaringen op te doen. Maastricht smaakte absoluut naar meer!’