De winst van sociale innovatie
Bij een netwerkborrel kwam het gesprek onlangs op wat vernieuwend is in de facilitaire sector. Het bleef verdacht stil. Een enkele collega noemde voorbeelden van slimme gebouwtechnologie, maar veel verder kwamen we niet. Opvallend dat het gesprek niet ging over sociale innovatie.
Volgens mij valt daar veel winst te behalen. Ik deel daarom graag mijn ervaring met een vernieuwend cateringconcept voor een scholengroep voor voortgezet onderwijs. Dit project raakt problematiek die mij als moeder van drie jonge kinderen nauw aan het hart gaat, namelijk dat kansengelijkheid in het onderwijs nog zoveel beter kan.
"werkeloosheid, krappe huisvesting, armoede en onvermogen"
De scholen staan in een wijk met veel sociale problematiek. De kantines zijn in handen van een cateraar die kampt met onvermijdelijk hoge vaste kosten, waardoor het aanbod voor veel scholieren niet betaalbaar is. In het visietraject laat het schoolbestuur weten dat ze op zoek zijn naar ideeën voor hoe de nieuwe catering een bijdrage kan leveren aan het empoweren van ouders en kunnen bijdragen aan sociale vraagstukken in de wijk, zoals werkeloosheid, krappe huisvesting, armoede en onvermogen van ouders om hun kinderen te helpen bij huiswerk.
Zo start een projectteam met daarin een afvaardiging van het schoolbestuur, de gemeente en twee cateringexperts. Samen komen we op het idee om de kantine door een aantal ondernemende ouders te laten exploiteren. In dit plan wordt de kantine een huiskamer – met stilteplekken – waar ook elke dag ouders vrijwillig aanwezig zijn om te helpen met de catering én met huiswerk. Dit concept leidt tot lagere kosten waardoor het aanbod voor alle scholieren betaalbaar blijft en tot meer betrokkenheid van de ouders bij de school.
Inmiddels hebben de eerste ouders zich al gemeld. En ja, er zijn risico’s. Zo hebben de nieuwe ondernemers nog geen kennis van wet- en regelgeving en geen praktijkervaring. Dit vraagt om coaching on the job, waarvoor echter geen budget is. Gelukkig laat het projectteam zich niet uit het veld slaan door de dingen waarvoor nu nog geen oplossing is. Een belangrijke succesfactor is het vroegtijdig betrekken van de ouders bij de plannen: waar zien zij kansen, wat hebben zij nodig om mee te doen?
Waar we deze betrokkenheid combineren met het commitment van de bestuurders, komen we een heel eind. Als experts denken en helpen we vanzelfsprekend graag mee. Sociale innovatie gaat ons aan het hart.
Anna Casemier is managing partner bij CONTRAST en schrijft regelmatig voor Facto.